MINISTERI DE L’ HABITAGE, I ELS NOUS INDEX DE REFERÈNCIA DE PREUS DE LLOGUER
El secretari d’Estat de Vivienda y Agenda Urbana, Sr. David Lucas, va ser l’encarregat de presentar els índex de preus de referència de lloguer que serviran per les zones que es declarin com zones de mercat tens.
Aquest índex que està operatiu en la web del Ministeri i en informació publica durant 10 dies, el poden consultar a través d’ aquest enllaç:
https://serpavi.mivau.gob.es/
A continuació indiquem una sèrie de tips bàsis d’ informació al respecte:
Què és l’ índex de referencia de preus de lloguer ?
Es tracta d’ una eina de control de preus als arrendaments d’ habitatge habitual que ha publicat el Ministeri d’ Habitatge i Agenda Urbana, MIVAU, a nivell nacional, en compliment del que està previst a la llei Estatal 12/2023 de 24 de maig , para el dret de l’ habitatge.
Amb caràcter general, el sistema ofereix uns valors o preus d’ arrendament per la fixació de la renda en els nous contractes d’ arrendament d’ habitatge habitual que es signin a partir de l’ entrada en vigor, en principi, prevista, segons fonts ministerials, pel 13 de març de 2024.
A quin tipus de contractes d’ arrendament afecta l’ index?
Als contractes d’ arrendament d’ habitatge habitual. Així , no estaran subjectes els contractes que no tinguin aquesta condició, com el lloguer de temporada o el lloguer d’ altres utilitats diferents a l’ habitatge.
Afectarà als habitatges que es vulguin llogar i es trobin en una zona o població de mercat residencia tensionat i l’ arrendador sigui un GRAN TENIDOR. En aquest cas, el preu de lloguer de l’ índex actuarà com topall per determinar la nova renda del contracte d’ arrendament.
També afectarà als nous contractes d’ arrendament ubicats en zona tensi onada que no hagin estat llogats com habitatge en els últims 5 anys, tan siguin propietat de Gran Tenidor o no , del arrendador.
Fonts del ministeri han aclarit que en els supòsits de nous contractes d’arrendament que l’ arrendador sigui gran TENIDOR, s’ aplicarà el preu menor entre :
L’ Índex de referència resultant i la renda del contracte vigent als últims cinc anys.
A quin tipus d’ habitatge afecta l’ Índex?
En aquells immobles de tipologia residencial col·lectiva de més de cinc anys d’ antiguitat amb una superfície no inferior a 30 m2 i no superior a 150 m2
Quan s’ aplicaran els índex de referència als nous contractes?
Per la seva efectiva aplicació, és necessari que es declarin les zones de mercat residencia tensionat.
La publicació d’ aquets índex és el penúltim pas perquè les Comunitats Autònomes que així ho indiquin, declarin en el seu territori zones de mercat residencial tensionat.
Fins el moment, només la Generalitat ha iniciat el procediment per declarar com una sola àrea de 140 municipis com zona tensionada, que inclou el 80 % de la població.
Quan entrarà en vigor el control de lloguers en Catalunya ?
Serà quan MIVAU ( Ministerio de Vivienda) , publiqui una Resolució en la qual es recull la relació de zones de mercat residencial tensionat , proposat per la Generalitat de Catalunya, i es preveu, que sigui a partir del 13 de març de 2024, segons fonts ministerials.
A la resolució es recollirà el període de vigència , així com la definició de Gran Tenidor d’ Habitatges que se aplicarà a las noves zones tensionades.
Què diu la Llei de l’ habitatge què es Gran tenidor?
La Llei defineix como Gran Tenedor, d’ habitatge a tota persona física o jurídica que sigui titular de més de 10 immobles d’ us residencial , amb exclusió de garatges i trasters o amb una superfície construïda de més de 1500 m2 .
No obstant, la llei determina que aquesta definició podrà ser particularitzada, excepcionalment i justificadament fins a aquelles titularitats de 3, 5 o més immobles d’ us residencial, si estan ubicats en zones de mercat residencial tensionat, com així el vol ver el Govern de la Generalitat.
Per tant, haurem d’ esperar a llegir el contingut de la Resolució del MIVAU, per saber si a Catalunya, es definiran com grans tenidors, aquells propietaris de 5 o més immobles, o s’ aplicarà la definició estatal ( més de 10 immobles ) .
Fins que es publiqui en el BOE la resolució del Ministeri d’ Habitatge i Agenda Urbana, està vigent la llibertat de pactes als nous contractes d’ arrendament d’habitatge.
Poden realitzar les consultes @ a : infolh@cpulh.com
Més a prop, més Cambra


Join The Discussion